ساز سه تار را در زیر مجموعه سازهای مضرابی ( زهی-زخمه ای ) سازهای ایرانی بررسی میکنیم
ساز سه تار را در زیر مجموعه سازهای مضرابی ( زهی-زخمه ای ) سازهای ایرانی بررسی میکنیم شکل ظاهری آن مانند تار، است با این تفاوت که شکم آن یک قسمتی، گلابی شکل و کوچک تر است ،سطح رویی کاسه سه تار نیز چوبی است ، سه تار امروزی چهار سیم دارد. خرک سه تار کوتاهتر از خرک تار بوده، و دسته آن نیز از دسته تار نازکتر است، سه تار فاقد "جعبه گوشی" است و گوشی های چهارگانه آن، دو عدد در سطح جلویی انتهای دسته (سرساز) و دو تای دیگر در سطح جانبی چپ (در هنگام نواختن در سطح بالایی) کار گذاشته شده اند
عداد دستان های سه تار در زمان حاضر ، مانند تار 28 است سیم های سه تار به ترتیب کوک می شوند
وسعت ساز ، ایضا مانند تار به قرار زیر است
سه تار با ناخن انگشت اشاره (و گاه توام با ناخن انگشت وسطای) دست راست نواخته می شود به عبارت دیگر "مضراب" سه تار در واقع ناخن انگشتان نوازنده است، و به همین دلیل و به علل اکوستیکی دیگرصدای، این ساز ضعیف بوده، برای تکنوازی در جلوی جمعیت، یا همنوازی در ارکستر مناسب نیست چنین به نظر می رسد که سه تار در قدیم، سازی محلی بوده و در آن زمان سه سیم داشته است (کلمه "سه تار" دلالت بر همین نکته می کند)، ولی بعدها شهری شده وسیمی بر آن افزوده اند
از کتاب ساز شناسی تالیف پرویز منصوری
ساز سه تار را در زیر مجموعه سازهای مضرابی ( زهی-زخمه ای ) سازهای ایرانی بررسی میکنیم شکل ظاهری آن مانند تار، است با این تفاوت که شکم آن یک قسمتی، گلابی شکل و کوچک تر است ،سطح رویی کاسه سه تار نیز چوبی است ، سه تار امروزی چهار سیم دارد. خرک سه تار کوتاهتر از خرک تار بوده، و دسته آن نیز از دسته تار نازکتر است، سه تار فاقد "جعبه گوشی" است و گوشی های چهارگانه آن، دو عدد در سطح جلویی انتهای دسته (سرساز) و دو تای دیگر در سطح جانبی چپ (در هنگام نواختن در سطح بالایی) کار گذاشته شده اند
عداد دستان های سه تار در زمان حاضر ، مانند تار 28 است سیم های سه تار به ترتیب کوک می شوند
وسعت ساز ، ایضا مانند تار به قرار زیر است
سه تار با ناخن انگشت اشاره (و گاه توام با ناخن انگشت وسطای) دست راست نواخته می شود به عبارت دیگر "مضراب" سه تار در واقع ناخن انگشتان نوازنده است، و به همین دلیل و به علل اکوستیکی دیگرصدای، این ساز ضعیف بوده، برای تکنوازی در جلوی جمعیت، یا همنوازی در ارکستر مناسب نیست چنین به نظر می رسد که سه تار در قدیم، سازی محلی بوده و در آن زمان سه سیم داشته است (کلمه "سه تار" دلالت بر همین نکته می کند)، ولی بعدها شهری شده وسیمی بر آن افزوده اند
ساز سه تار را در زیر مجموعه سازهای مضرابی ( زهی-زخمه ای ) سازهای ایرانی بررسی میکنیم شکل ظاهری آن مانند تار، است با این تفاوت که شکم آن یک قسمتی، گلابی شکل و کوچک تر است ،سطح رویی کاسه سه تار نیز چوبی است ، سه تار امروزی چهار سیم دارد. خرک سه تار کوتاهتر از خرک تار بوده، و دسته آن نیز از دسته تار نازکتر است، سه تار فاقد "جعبه گوشی" است و گوشی های چهارگانه آن، دو عدد در سطح جلویی انتهای دسته (سرساز) و دو تای دیگر در سطح جانبی چپ (در هنگام نواختن در سطح بالایی) کار گذاشته شده اند
عداد دستان های سه تار در زمان حاضر ، مانند تار 28 است سیم های سه تار به ترتیب کوک می شوند
وسعت ساز ، ایضا مانند تار به قرار زیر است
سه تار با ناخن انگشت اشاره (و گاه توام با ناخن انگشت وسطای) دست راست نواخته می شود به عبارت دیگر "مضراب" سه تار در واقع ناخن انگشتان نوازنده است، و به همین دلیل و به علل اکوستیکی دیگرصدای، این ساز ضعیف بوده، برای تکنوازی در جلوی جمعیت، یا همنوازی در ارکستر مناسب نیست چنین به نظر می رسد که سه تار در قدیم، سازی محلی بوده و در آن زمان سه سیم داشته است (کلمه "سه تار" دلالت بر همین نکته می کند)، ولی بعدها شهری شده وسیمی بر آن افزوده اند
از کتاب ساز شناسی تالیف پرویز منصوری
نوشته شده توسط سینا درمورخه 15/3/1389درساعت 12:29بامداد
|