RSS ">
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستداران نی - دلکده سینا


دوستداران نی

نی قدیمی ترین ساز بادی است و در ایران سه نوع آن مورد استفاده قرار می گیرد :
?) نی کوتاه :
نی کوتاه با قطر نسبتا کلفت که سازیست محلی و با آن آهنگ های محلی را اجرا می کنند و دو نوع صدا از آن اخذ می شود :
الف) بم که در آن نوازنده از صدای خود کمک میگیرد و دو رگه است .
ب) صدای زیر که یک اوکتاو با بم اختلاف دارد و گاهی نوازنده دو صدارا با هم مخلوط می کند این نوع نی معمولا دارای ? بند است که ? سوراخ آن روی آن و یکی در پشت آن قرار دارد و طول آن معمولا ?? تا ?? سانتی متر و قطر آن تقریبا ?/? سانتی متر است و در اکثر نقاط ایران وجود دارد .نوازنده آنرا در وسط لبها قرار داده و دهان را کمی باز میکند و در آن می دمد و صدای آن زیر و بسیار روشن است . وسعت هر یک از صداها ? نت میباشد و بعضی از نوازندگان چیره دست نیم پرده بالاتر را هم اخذ می کنند .

 

 


?) نی بلند :
که در قدیم به نای خرک معروف بوده است و شاید به خاطر بلندی به این نام معروف شده است . این نی تقریبا بلندترین نوع نی است که صدای بسیار بمی دارد و در قدیم صدای حالت دست بسته آنرا با صدای سیم بم عود یکی می دانستند .


این نوع نی دارای ? سوراخ است که ? سوراخ روی آن و یکی در پشت آن قرار دارد و به درستی نمی توان گفت که دارای ? بند است . طول این ساز بین ?? تا ?? سانتی متر است و قطر دهنه آن تقریبا ?/? سانتی متر است . صدای بسیار بم و سوزناکی دارد و در بین مردم ، این نی و نی کوتاه به نی چوپانی معروفند . نوازنده آنرا در گوشه لب قرار داده و ملودی های کم وسعت و کوتاه را اجرا می کند ، صدای آن دو رگه است . همراه با مقداری از صدای خود نوازنده که بیشتر در مقام های دشتستانی و ماهور و بیات ترک قطعاتی می نوازند وسعت صدای آن ? نت است ولی معمولا نوازندگان با تجربه ? صدا را از آن اخذ می کنند . این ساز در جنوب ایران و مازندران و بین قبایل ترکمن و خراسان نواخته می شود .


?) نی هفت بند :
جزو سازهای موسیقی اصیل ایرانی می باشد . ساختمان آن تقریبا تثبیت شده است و روی آن ? سوراخ و پشت ان ? سوراخ دارد . این ساز را معمولا با دندان می نوازند ( لیکن نوازندگانی هم هستند که آنرا با لب می نوازند و نواختن این ساز را با دندان جزو ابداعات نایب اسدالله اصفهانی می دانند که به احتمال قوی این طرز نواختن قبل از وی نیز رایج بوده است ) بدین ترتیب که سر آنرا در دهان بین دندان ها می گذارند و هوا را بدون واسطه به داخل نای می دمند .


برای دمیدن در نی باید از نفسی که در داخل ششها اندوخته ایم استفاده شود . سرش را باید وسط دندان پیشین قرار داد و بعضی ها برحسب عادت نی رامیان دندان و نیش و پیشین می گذارند که حالت اول اصولی تر است و بخاطر اینکه هوامستقیم وارد نی میشود در هر دو صورت زبان باید روی نی قرار گیرد . اگر نی را سمت راست بدن قرار دهیم باید سمت راست دهان روی نی باشد و طرف چپ آزاد و برعکس اگر طرف چپ بدن قرار گیرد قسمت چپ دهان بوسیله لبها نی را می پوشاند و هوای ششها باید بدون مزاحمت زبان و دندانها وارد نی گردد . لرزانندن لبها که به نظر بعضیها کار زشتی است به ویبراسیون صدا کمک می کند و بیشتر برای صدای اوج و غیث مورد احتیاج است . نی هفت بند دارای ? منطقه صوتی به قرار زیر است : بم ، اوج ، غیث ، ذیل .


نوازندگان پر تجربه دو نوع بم را اخذ می کنند که یکی قوی است و صدای دو رگه بسیار سوزناک و دلنشینی دارد که برای این صدا که نفس بیشتری احتیاج است و هنگام نواختن برای این صدا نی را باید با زاویه بازتری نواخت و دیگری صدای بم نرم است که زاویه نی را باید بسته تر از بم قوی گرفت و با نفس کمتری در آن دمید .
صداهای نی ثابت نیستند و باید صدای دلخواه را به وسیله دمیدن و شدت هوا و همچنین با انگشتان اخذ کرد مثلا برای گرفتن (( می بمل )) باید نصف انگشت را به طرف بالا یا پایین بلند کرد.
با نی میتوان ویبراسیون ، نت های مقطع ، تریل ، نگاهداشتن نت پایه و ملودی سازی ، ترمولو ( گیلیساندو ) را اجرا کرد . نوازندگان معاصر ، دست بسته این ساز را Re فرض می کنند و آنرا جزو

سازهای کششی می دانند .

.............................................................................................................................

ساز نی را در زیر مجموعه سازهای (بادی ) سازهای ایرانی بررسی میکنیم

سازی است متشکل از یک لوله استوانه ای از جنس " نی " ، که سراسر طول آن از هفت " بند " و شش " گره " تشکیل شده است ( به این دلیل این ساز را " نی هفت بند " نیز می گویند ) . " نی " به قطرهای متفاوت ( از 5/1 تا 3 سانتیمتر ) و طولهائی مختلف ( حدود 30 تا 70 سانتیمتر ) ساخته شده ، در تمام آنها ، روی لوله ، کمی در قسمت پائین 5 سوراخ در طرف جلو و یک سوراخ در قسمت عقب قرار گرفته ، و در یک یا دو انتهای " نی " روکشی برنجی با طولی کوتاه لوله نئی را پوشانده است ، و لبه لوله در قسمت دهانی آنقدر تیز است که می تواند لای دندانها قرار گیرد

نی از انواع سازهای بی زبانه است . هوا توسط نفس نوازنده از انتهای بالائی به درون فرستاده شده و قسمت اعظم آن از نزدیکترین سوراخ خارج می شود . بنابراین باز و بسته شدن سوراخ ها به توسط انگشتان هر دو دست نوازنده طول هوای مرتعش و طول موج ارتعاش را زیاد و کم کرده و در نتیجه صوت زیر و بم می شود

ساز را نمی توان " کوک " کرد ، یعنی کوک آن را - چنان که در سازهای زهی ، با پیچاندن گوشی ها میسر است ، تغییر داد . بدین نسبت نمی توان آن را با ساز دیگر منطبق کرد و از این رو معمولا در نقش تکنواز ظاهر می شود . گاه - اگر چه بسیار ندرت - که بخواهند از صوت نی در همنوازی ارکستر استفاده کنند ، ناگزیر نوازنده ساز تعدادی نی را با کوک ها ( میدان صدا ) ی مختلف فراهم کرده و در دسترس خود می گذارد تا در طی همنوازی یا همراهی صدای خواننده به تناسب موقع از یکی از نی ها استفاده کند

وسعت صدای نی حدود دو اکتاو و نیم است ، ولی میدان صدا ( یا کوک ) در سازهای مختلف تفاوت می کند . در پائین سه نی با میدان صدای مختلف نمونه داده شده است



نی " لا کوک " فاقد صدای " دو " است

" نی " " سل کوک " فاقد صدای " سی بمل " است

" نی " " سل کوک " فاقد صدای " لا بمل " است


اجرای اصوات در اکتاوهای بالاتر ، به وسیله فشار هوا عملی است ، به عبارت دیگر با دو برابر کردن فشار صداهای حاصله یک اکتاو زیر می شود و باید دانست که هر نی فاقد یکی دو صدا است ( که در نمونه بالا به آن اشاره شد )
نی از دسته سازهای محلی است و تقریبا در تمام نقاط ایران معمول است . نوازندگان محلی با ابتکاری سنتی ، تا اندازه ای از قطع شدن صدای ساز ، هنگام تازه کردن نفس جلوگیری می کنند . توضیح آنکه در حین نواختن هوا را از بینی به ریه و نیز به " لپ " ها داخل کرده ، ذخیره می کنند و این هوا را به تریج به درون لوله می فرستند

 

نی همیشه سازی شهری بوده است ( به استناد شعر شاعران قدیم درباره این ساز

از کتاب ساز شناسی تالیف پرویز منصوری

                                                     http://img.villagephotos.com/p/2006-11/1229776/NEY.gif

..............................................................................................................................

یکی از مهمترین کارها برای صاف شدن صدای نی و همچنین جلوگیری ازباقی ماندن رطوبت دهان درون نی روغنکاری نی می باشد که با توجه به عمر نی فرق می کند .

شیوه ای که من برای روغنکاری نی بکار می برم به شرح ذیل می باشد .

روغنکاری نی هایی که تازه مورد استفاده قرار می گیرد :

از آنجا که نی هایی که نو هستند و تازه سوراخ شده اند ( یا بقول ما تازه داغ شدن) بوی سوختگی و دود می دهند حتی موقع نوازندگی این بو و خاک اره آن وارد حلق می شود و روی نوازندگی اثر نامطلوب می گذارد لذا ما باید طوری نی را روغنکاری کنیم که بطور کامل نی تمیز شود . و در این موقع باید حداقل هر 10 روز یکبار روغنکار شود تا مدت دو یا سه ماه .

اما نی هایی که بیشتر از 6 ماه از عمرشان می گذرد فقط هر یک ماه یکبار روغنکاری شوند کافی است.

دوستان بیاد داشته باشید که روغنکاری زیاد باعث خفه شدن نی می شود. ( این را بر اساس تجربه خودم میگم که 5 سال پیش اولین نی که گرفتم خیلی روغنکاری کردم و خفه شد .)

برای روغنکاری شیوه های متفاوتی بکار می برند بعضی نی را توی لوله پر از روغن میگذارند که زیاد مطلوب نیست یا سوراغهای نی رو می بندد و نی را پر از روغن می کنند که باز هم مطلوب نیست بهترین شیوه ای که من با تجره خودم به آن رسیده ام این است که :

باید یک نخ حدودا یک متری را یک سر آن یک میخ و سر دیگر آن تکه ای اسفنج ببندیم ( اندازه اسفنج زیاد بزرگ نباشد طوری باشد که با کمی کشیدن جمع شود و از درون نی عبور کند .

ابتدا سری نی را برمیداریم ، میخ را از بالای نی وارد می کنیم و نخ را بالا نگه می داریم و نی را تکان می دهیم تا نخ از نی عبور کرده و از پایین نی بیرون بیاید. حالا نی را می گذاریم و اسفنج را آغشته به روغن می کنم و از زیر میخ را می کشیم تا اسفنج طول نی را طی کند واز پایین نی بیرون بیاید که هم نی را روغنکاری کند و هم آنرا تمیز کند ، حالا یکبار دیگر از قسمت پایین نی یا دم نی این کار را انجام می دهیم  .

حالا باید نی را کنار یک دیوار تکیه داد و زیر آن هم یک ظرف گذاشت که روغن آن خالی شود برای این کار باید چند ساعت بعد حالت نی را تغییر داد یعنی سر و ته آن را جابجا کرد تا نی کاملا خالی شود بعد نی را از بیرون با یک پارچه تمیز پاک می کنیم .

نکته مهم : روغنی که انتخاب می کنیم باید روغن مایع باشد که در بازار موجود است ضمنا روغن باید هیچ بویی نداشته باشد و از روغن زیتون هم در صورتی که تصفیه شده و بی بو باشد استفاده شود چون باعث می شود که روغن درون نی ماسیدگی پیدا نکند.  

نوشته شده توسط سینادرمورخه6/7/1389درساعت13:45  




سه شنبه 89 مهر 6 , ساعت 1:37 عصر | نظرات شما ()



میثم (سینا)

صفحه ی نخست
شناسنامه
پست الکترونیک
یــــاهـو
طراح قالب
پارسی بلاگ
کل بازدید : 471665
بازدید امروز : 70
بازدید دیروز : 117

(عشق عمومی - هوای تازه
مطالب 87
به یاد ماندنی اما
فروغ
اسقند88
زمستان 1388
اسفند 1388
فروردین 1389
اردیبهشت 1389
خرداد 1389
خرداد 89
طلاق ونت
تیر 89
لورکاوجامعه شناسی جنسی
مرداد 89
شهریور 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
شهریور 90
مهر 90
آذر 90
آبان 90
دی 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91
مرداد 91
شهریور 91
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
شهریور 92
فروردین 92
آبان 92
بهمن 92
دی 93
شهریور 88
خرداد 94
بهمن 93

قالب وبلاگ
3manage.com [4]
شبهای سپید [14]
شعررادیکال [128]
[آرشیو(3)]

*یاس شیشه ای*
عشق و دوستی
دکتر شیخ آموزش مسایل جنسی
شبهای سپید
عشق و د وستی
دانلود رایگان 3manage.com
دلکده محمد
سایه های خیس(شعر)

تالار تخصصی اولی ها
.::شیر مرغ تا جون آدمیزاد::.

ترجمه توسط محمدباقری

دریافت کد قالب



دریافت کد ساعت